OpenAI vil skabe én kurv på tværs af alle webshops, 95% af virksomhederne i USA får ikke nok ud af sine AI-indsatser, Saks.com personaliserer sin forside til den enkelte bruger, Sam Altman vil scanne din iris, og Google har sørget for, at du nu kan redigere billeder med AI.
Tænk engang... Tænk engang, hvis du kunne shoppe produkter på tværs af 10 forskellige webshops og betale for det hele i én samlet kurv 🛒
Det ville være ret lækkert, ikke?
Slut med at skulle have dankortet frem igen og igen. Slut med at have 10 forskellige faner åbne for at sammenligne priser og logge på kundeklubber. Og slut med at skulle godkende med MitID hver gang, du skal gennem checkout på hver enkelt webshop...
Du fornemmer nok, hvor jeg gerne vil hen 2️⃣✚2️⃣
OpenAI og Shopify arbejder nemlig på en Universal Cart, hvor du vil kunne finde alle de produkter, du vil, ved at samtale med ChatGPT, lægge dem i én samlet kurv og betale for det hele i ét checkout. Uden nogensinde at forlade ChatGPT.
Det er et gigantisk skridt mod agentic commerce, og det primære punkt på dagens AIgenda. De øvrige punkter handler om at: 1. mange virksomheder ikke synes, de får nok ud af sine AI-indsatser. 2. Saks.com bruger AI til at personalisere sit website til hver enkelt bruger. 3. Sam Altman vil scanne din iris for at lave en global database med alle mennesker i verden.
Og så har Rasmus selvfølgelig også fundet et nyt værktøj frem til dig fra sin Toolbox. Denne gang er det Googles Gemini Flash-model (aka. Nano Banana), som er blevet så god til at redigere billeder, at mange mener, du bare kan slette Photoshop 🫣
See for yourself 👇
P.S. Hvis du kan lide, hvad du læser, så tøv ikke med at sende AIgendaen videre til kolleger, venner eller fjerne familiemedlemmer. Vi vil så gerne have så mange med på AIgendaen som muligt. Her er et smart link.
OpenAI tester en Universal Cart 🛒
Hvad nu hvis du kunne shoppe produkter på tværs af alle dine yndlings-webshops og nøjes med ét samlet checkout? Alt sammen i ét flow i ChatGPT.
Det er netop, hvad OpenAI tester sammen med Shopify i øjeblikket. Sammen arbejder de to tech-giganter på at skabe et AI-drevet købsflow, hvor du kan:
Søge på tværs af alle webshops med AI- ikke kun på én platform, men på tværs af hele internettet.
Samle alt i én kurv - uanset om det er sneakers fra Zalando, en bog fra Saxo eller en lampe fra IKEA.
Gennemføre ét checkout - uden at åbne fem forskellige betalingsflows og finde på 17 nye passwords.
Universalkurven er et afgørende skridt i udviklingen af agentic og conversational commerce, hvor shoppe-oplevelsen for private forbrugere bliver langt mere automatiseret og AI-drevet.
Det er dermed et direkte kig ind i fremtidens e-commerce. Vi har skrevet en artikel, hvor vi går i dybden med, hvordan universalkurven fungerer, og hvad den potentielt kan betyde for din ecommerce-forretning.
En ny rapport fra MIT viser, at 95% af virksomheder ikke får nok værdi ud af deres indsatser med generativ AI 😳
McKinsey rapporterer samtidig, at cirka 8 ud af 10 virksomheder har igangsat AI-initiativer, men at stort set alle disse mangler at se det materialisere sig på bundlinjen. De kalder det "The Gen AI Paradox".
Virksomhederne kæmper med at binde AI-indsatserne tættere sammen med kerneforretningen for at få fuldt udbytte.
Det er (helt tilfældigvis) også temaet for AI Summit 2025, som vi afholder i KBH den 6. november. Så det kan du jo overveje at købe Early Bird-billet til, hvis du står samme sted i din AI-rejse.
Hvis du har været ude at shoppe i de dyre gader i New York, er du muligvis stødt på navnet Saks Fifth Avenue - en amerikansk kæde af luksusbutikker kendt for deres eksklusive kundeoplevelser. Men det er ikke kun på gaderne i The Big Apple, at Saks gør sig særligt bemærket for sin kundepleje.
Saks er nemlig gået all in på AI-drevet personalisering. Her er de startet med forsiden på Saks.com, hvor machine learning-algoritmer sørger for, at online-oplevelsen er skræddersyet til lige netop dig. Målet er at give hver enkelt kunde en luksuriøs og personlig oplevelse, der matcher oplevelsen i de fysiske butikker.
Hvis du tænker, at det lyder som bullshit-marketing, er det kun fordi, du ikke har hørt resultaterne endnu...
For efter introduktionen af den personaliserede forside har Saks.com øget deres conversion rate per besøgende med 10%. Og omsætningen per besøgende er oppe med 7%.
Det er vist tal, der kan få de fleste e-commercers til at spærre øjnene op 👀
"Markér alle felterne med lygtepæle." Du kender nok den typiske er-du-en-robot-test. Problemet er bare, at den ikke virker længere, for AI-agenterne består dem så let som ingenting.
Men bare rolig, Sam Altman har fundet en løsning med sit sideprojekt World Network: En kryptovaluta der er valideret ved, at du får scannet dit øjes iris, og dermed kan bevise, at du er et menneske og ikke en robot.
Argumentet er, at en sådan database vil skabe størst mulig sikkerhed for det enkelte individ, hvilket jo egentlig er et nobelt formål. Spørgsmålet er så, om vi tør lade sådan en database være ejet af en privat virksomhed? 🤔
Hvis du har arbejdet med at generere AI-billeder i f.eks. ChatGPT, har du sikkert også bandet og svovlet over, at AI'en ikke forstår dine rettelser, men laver et nyt billede hver gang...
Det har Google nu valgt at gøre noget ved med deres nye model: Gemini 2.5 Flash Image, som har fået det lækre kælenavn Nano Banana 🍌
I videoen viser Rasmus, hvor godt det egentlig fungerer at redigere sine billeder med Nano Banana. Faktisk er det så godt, at mange er begyndt at snakke om, om man snart kan droppe Photoshop.
Er du overrasket over, at nyhedsbrevet er på dansk? Meldte du dig til ved en fejl? Eller var det bare ikke lige det, du regnede med? Så kan du unsubscribe her.