Walmart lancerer 4 "super-agenter", Vogue bringer billeder af AI-tøjmodeller, Claude har fået bedre hukommelse, xAI åbner snart op for annoncer i Grok, og Rasmus viser hvad GPT-5 kan på agent-fronten.
Se i browser
AIgendaen

Har du været i biografen for nyligt? Så har du sikkert også opdaget, at det har været en super-sommer! 🦸‍♀️🦹‍♂️

 

Hvis du skulle have begivet dig ind i biografmørket hen over sommeren, har du nok enten set Brad Pitt køre Formel 1, eller også har du set (endnu) et reboot af Superman. Eller måske gen-gen-genoplivningen af Fantastic Four?

 

Det har altså ikke skortet på superhelte (ja, Brad Pitt tæller med) i biografen, men det har tilsyneladende ikke været SUPER nok til Walmart...

 

I hvert fald har den amerikanske hypermarked-kæde for nyligt præsenteret 4 nye super-agenter, der skal gøre indkøbslivet lidt lettere for både kunder og medarbejdere. Sparky, Marty, Associate og Developer hedder de. Kreativiteten ift. navne slap tydeligvis op efter de første to 😬

 

Hvorom alting er: Vi har kigget nærmere på, om Walmarts super-agenter faktisk er så "super", som de siger. Det er første punkt på AIgendaen. Derefter runder vi virakken omkring Vogue, som har bragt annoncer for mærket Guess, hvor tøjmodellerne er genereret med AI. Og så skal vi også omkring Claude, som har gjort det muligt at referere til tidligere samtaler i chatten samt xAI, som så småt planlægger at få annoncer ind i svarene fra Grok.

 

Sidst men ikke mindst, skal vi selvfølgelig også snakke GPT-5. Men eftersom det meste efterhånden er sagt om OpenAI's nye "supermodel", vil vi fokusere et lidt andet sted. Nærmere bestemt på agent-funktionaliteten, som Rasmus viser frem i sin Toolbox. Klar, parat, scroll! 🏎️

 

P.S. Hvis du kan lide, hvad du læser, så tøv ikke med at sende AIgendaen videre til kolleger, venner eller fjerne familiemedlemmer. Vi vil så gerne have så mange med på AIgendaen som muligt. Her er et smart link.

walmart

Walmart skærer ind til benet med AI 🦴

 

Den amerikanske retail-gigant Walmart har droppet de spredte AI-eksperimenter og satser i stedet på fire “super-agenter”, der skal gøre indkøbslivet lettere for henholdvis kunder, medarbejdere, leverandører og udviklere.

 

Håbet er, at simpliciteten kan øge effektiviteten, og at brugerne kan blive vante med mere specialiserede AI-agenter. Walmart oplevede nemlig, at det skabte forvirring internt med de mange nye AI-agenter, der blev udviklet til alverdens formål.

 

Det er en simpel struktur, men ambitionerne fejler bestemt ikke noget. Målet er, at Walmart skal øge sin online-omsætning fra 17,8% til 50% inden for de næste 5 år 📈 Et tydeligt forsøg på at stjæle markedsandele fra deres helt store konkurrent, Amazon, som dominerer ecommerce-scenen i USA.

 

I artiklen her ser vi nærmere på Walmarts 4 nye super-agenter, som sandsnyligvis også kan være til inspiration for danske retailers, der gerne vil rykke på AI-fronten.

Har Walmart fat i den lange AI-ende?

Claudememory

Claude har fået bedre hukommelse 🧠

 

"Det fortalte jeg dig jo, sidst vi sås, ikke? Og også gangen før det..."

 

At starte en ny samtale op med en LLM kan nogle gange godt føles som at have en samtale med sin lettere Alzheimers-ramte bedstefar.

 

Men det har Anthropic besluttet sig for at gøre noget ved i den nyeste udgave af Claude. Derfor kan Claude nu søge tidligere samtaler igennem og referere hertil for at give bedre svar.

 

Det betyder en højere grad af personalisering - og nok også et større incitament for at holde sig til én platform. Smart move, Claude.

Læs mere om Claudes nye hjerne

AI-genereret kvindelig model med tøj fra Guess

Vivienne. En af to AI-genererede modeller, som Vogue har bragt i annoncer for brandet Guess.

Kan du se forskel? 👀

 

Billedet ovenfor er fra august-udgaven af Vogue, som fortsat er et af verdens største modemagasiner. Normalt står modellerne i kø for at få en plads på de eftertragtede sider i magasinet, men denne gang har der hverken været brug for fotograf, location scouting eller model. Bare en computer og en ret imponerende prompt.

 

Modellen er nemlig én ud af to AI-genererede modeller, som modebrandet Guess har brugt på sine annoncepladser, og som altså er blevet bragt af Vogue. Med en meget lille disclaimer i folden af magasinet: "Produced by Seraphinne Vallora on AI"

 

Det har skabt en del virak. Der er dem, der mener, at det er uetisk, falskt og ligefrem afskyeligt at bruge AI-modeller på denne måde. Og så er der dem, der mener, at det vel kan være lige meget, når vi ikke kan se forskel på et ægte billede og et AI-billede - så længe produktet bliver solgt 🤷‍♀️

 

Uanset hvad er det en interessant diskussion. Både om urealistiske skønhedsidealer, faglig stolthed og ikke mindst om menneskelighedens møde med en teknologi, der udfordrer netop det menneskelige og det ægte. Zetland har skrevet en rigtig fin artikel om netop den diskussion, som vi kan anbefale at læse.

Læs Zetlands artikel om AI-modellerne

Snart kan du brokke dig over Grok-reklamer 🫟

 

Det er måske ikke så overraskende, at Elon Musks xAI ligner den første store AI-spiller, der introducerer annoncer på sin hovedplatform, Grok.

 

Ifølge Musk selv, er de lykkedes med at gøre Grok til "the smartest, most accurate AI in the world", og derfor vil de nu vende fokus mod at redde X's faldende annonceindtægter.

 

Og det skal altså primært ske gennem Grok, som potentielt vil komme til at give "sponsorerede" svar til brugerne, hvis en annonce passer på brugerens forespørgsel.

 

Sandsynligvis bliver det lidt, som vi kender det fra søgeannoncer på Google, men det bliver alligevel interessant at se, hvordan AI-annoncering kommer til at fungere i praksis.

Læs mere om Musks planer
Grok-1-1-1

Rasmus' Toolbox

 

Den blev markedsført som AI'ernes svar på Dødsstjernen fra Star Wars. Men modtagelsen af OpenAI's nye "supermodel" GPT-5, har mildest talt været... lunken 😐

 

Flere brugere har kaldt modellen for en decideret nedgradering sammenlignet med GPT-4o. Faktisk har det været så grelt, at OpenAI har gjort GPT-4o tilgængelig i ChatGPT igen, selvom den helt store idé med GPT-5 ellers er, at den selv vælger, hvilken type model den vil bruge til hvilke forespørgsler.

 

I Vertica er vi dog ret begejstrede for GPT-5, og særligt et område er rigtigt interessant, når vi snakker e-commerce: Nemlig dens agent-funktioner. Så dem har Rasmus testet af, og i videoen her viser han dig, hvordan de kan bruges 🛠️

Sequence 01.00_00_02_18.Still001

signatur

Det var, hvad vi havde på AIgendaen i dag.

Tak, fordi du læste med.

 

Bedste hilsner,

Anna Katrine Matthiesen, Partner & AI Director

+45 2217 2134

akm@vertica.dk

logo-lilla

Vertica bygger på viden - og vi deler gerne

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram

Kontakt

+45 88 88 61 61

info@vertica.dk

Vertica A/S, Åboulevarden 69, 8000 Aarhus C, Denmark

 

Er du overrasket over, at nyhedsbrevet er på dansk? Meldte du dig til ved en fejl? Eller var det bare ikke lige det, du regnede med? Så kan du unsubscribe her.