Europæiske AI-værktøjer, tal på AI i e-commerce, luksusbrands som Louis Vuitton staser stort på AI, og Meta vil automatisere ads allerede i 2026
Se i browser
AIgendaen

Hvis jeg ta'r væk, ta'r du så med? Til AI-sommer i Eurooopaaa 🇪🇺☀️🎶

 

Til alle under 30, så er det ovenstående en reference til Rasmus Nøhrs sommerhit fra 2006, "Sommer i Europa". Det er vores meget elegante måde at fortælle, at dagens AIgenda kommer til at handle om AI i Europa.

 

Det er nemlig sådan, at de europæiske alternativer til de populære AI-værktøjer som ChatGPT og DeepSeek er ved at være ganske gode. Og det samme gælder mulighederne for cloud-hosting i Europa.

 

Det har været efterspurgt længe fra mange virksomheder i EU, som gerne vil undgå at lægge for mange af sine data i systemerne hos de store amerikanske og kinesiske tjenester - som jo er lidt mere lempelige med ting som datasikkerhed og privatrettigheder. Så hvis I er blandt de virksomheder, der har savnet europæiske alternativer, har vi skrevet en artikel om, hvilken retning du bør kigge i 🧭

 

Europa-AI fylder altså mest på dagens AIgenda, men vi skal også omkring et par interessante statistikker om AI i e-commerce, AI-optimering og semantisk søgning hos store luksusbrands som Marc Jacobs og Louis Vuitton, og så er der Meta, som forventer at have 100% AI-automatiserede ads på sine platforme allerede i 2026.

 

Apropos europæisk AI, så fortæller Rasmus (Lynggaard, ikke Nøhr) i sin Toolbox, om Mistrals Le Chat, som nok er Europas bedste bud på en pendant til ChatGPT.

 

Så hvis du har noget i koppen og en terrasse eller altan i nærheden, så er det med at komme ud i solen og få stillet din AI-sult de næste 10 minutter 🌞🤖

 

P.S. Hvis du kan lide, hvad du læser, så tøv ikke med at sende AIgendaen videre til kolleger, venner eller fjerne familiemedlemmer. Vi vil så gerne have så mange med på AIgendaen som muligt. Her er et smart link.

3d kort over Europa

Europæiske alternativer til de store AI-tjenester

 

Stort set siden ChatGPT blev gjort tilgængelig for offentligheden, har der været efterspørgsel på et europæisk alternativ til OpenAI’s LLM og de mange AI-modeller fra hhv. USA og Kina, der er fulgt i kølvandet.

 

Efterspørgslen blandt de europæiske organisationer bunder især i en skepsis over for at afgive sine data til tech-giganter i USA og Kina, da de begge grundlæggende har det med at se liiiidt større på det der med regulering og datasikkerhed, end vi gør i EU 🙈

 

Men de eurpæiske alternativer har ladet vente på sig, og i mellemtiden er tech-giganterne stukket af på performance. Nu ser det imidlertid ud til, at europæisk AI endelig er ved at ramme et konkurrencedygtigt niveau. Særligt franske Mistral har lavet både en chat-model, Le Chat, og en reasoning-model, Magistral, der godt kan hamle op med ChatGPT på en god dag.

 

Samtidigt er mulighederne for cloud-hosting i Europa også blevet bedre, så der er efterhånden gode muligheder for at rykke sine AI-projekter (og sin privatbrug) over på europæiske tjenester. Spørgsmålet er så, om det kan betale sig?

 

Overvejer du europæiske tjenester til AI?

en mand med en lommeregner kigger på udprintede statistik på sit skrivebord

Lad os få nogle tal på AI i
e-commerce 📊

 

AI er godt og grundigt i gang med at ændre på spillereglerne i e-commerce - hvilket vi havde på AIgendaen senest.

 

Men nogle gange kan det være meget rart at få nogle tal på, for at forstå skalaen for ændringerne. Og så er det jo godt, at både DemandSage og DHL har dugfriske rapporter klar til os:

  • 89% af amerikanske retailers bruger AI i deres processer.
  • Disse oplever min. 20% øget omsætning og 8% reducering i omkostninger grundet AI.
  • 7 ud af 10 globale forbrugere ønsker AI-drevne shopping tools som virtual try-on og AI-search.
  • 70% af forbrugerne forventer at shoppe primært via SoMe i 2030
Læs rapporten fra DemandSage

butiksvindue fra en Louis Vuitton-butik

Marc Jacobs og Louis Vuitton er klar til lidt AI-luksus 👜

 

Med først corona, og siden massiv inflation, har det været nogle svære år at være luksusbrand. Så hvordan sørger man for at holde sig relevante i disse år, når man hedder Marc Jacobs eller Christian Dior?

 

Fashion-konglomeratet LVMH, der ud over MJ og Dior også har brands som Tiffany, Louis Vuitton og Bulgari i folden, satser benhårdt på AI.

 

Helt konkret har LVMH bygget en centraliseret data-platform i Google Cloud for alle sine 75 brands. Den bruges blandt andet til dynamisk prissætning, produktdesign, marketing og supply chain management.

 

Ud mod kunderne har LVMH gjort AI til en fast del af deres sælgeres værktøjskasse i håbet om at give bedre rådgivning om deres luksusprodukter. Og så har de skruet op for brugen af Googles Search for Commerce, som blandt andet betyder et langt større fokus på semantisk søgning, hvor man mere søger et bestemt look end et bestemt produkt 🔎

Se nærmere på LVMH's AI-satsning

Meta vil have 100% automatiserede ads i 2026

 

Et produktbillede og et budget 📸💰

 

Det er, ifølge Meta, alt hvad du skal bruge i slutningen af 2026 for at generere annoncer til Facebook, Instagram og Threads.

 

Ideen er, at Metas AI tager sig af alt fra billeder, videoer og tekster til målgrup-pesegmentering og budgetallokering.

 

Derudover kan AI'en også personalisere annoncerne til den enkelte bruger ud fra bl.a. geolokation.

 

Meta har desuden netop købt en stor andel i Scale AI, som er kendt for deres højkvalitetsdata. Zuckerberg og Co. mener det tydeligvis seriøst.

Læs om Metas planer
Knapper med Facebook-logoer på et bord

Rasmus' Toolbox

 

De europæiske alternativer inden for AI var den store historie på dagens AIgenda. Derfor er det selvfølgelig også kun passende, at Rasmus viser et af de europæiske alternativer frem 🇪🇺

 

Helt specifikt tager Rasmus fat i den franske LLM, Le Chat, der er udviklet af Mistral. Ud over at navnet er fedt og fransk, så er Le Chat nok også det bedste bud på en chat-model, der kan matche de store som ChatGPT, Claude og DeepSeek.

thumb-lechat

signatur

Det var, hvad vi havde på AIgendaen i dag.

Tak, fordi du læste med.

 

Bedste hilsner,

Anna Katrine Matthiesen, Partner & AI Director

+45 2217 2134

akm@vertica.dk

logo-lilla

Vertica bygger på viden - og vi deler gerne

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram

Kontakt

+45 88 88 61 61

info@vertica.dk

Vertica A/S, Åboulevarden 69, 8000 Aarhus C, Denmark

 

Er du overrasket over, at nyhedsbrevet er på dansk? Meldte du dig til ved en fejl? Eller var det bare ikke lige det, du regnede med? Så kan du unsubscribe her.