Danmark halter (meget) bagud på AI, H&M bruger AI til at klone sine tøjmodeller, Amazon lancerer Interests, og Adobe præsenterer AI-nyheder fra deres Summit 2025
Hvis AI var en stikkontakt, har du så tændt for den?
Der er lige nu nogen, der tænker, at AI står i stampe. For der er jo ikke kommet en ny udvikling så banebrydende som ChatGPT var i 2022, vel? Men mens nogen stadig venter på den næste store "wow-effekt", er der faktisk for alvor sat strøm til AI.
Derfor snakker vi i dag om AI, der fordobler sin evne til at klare komplekse opgaver hver 7. måned. Der går fra at svare systematisk til faktisk at tænke selv (hej reasoningmodeller 👋). Og som nu æder op til 100x mere computerkraft, end vi havde forventet for et år siden.
Og mens AI er sat til strøm, står Danmark stadig og famler efter stikkontakten. Kun 16 % af danske funktionærer bruger generativ AI ugentligt. Det er lavt. Som i “vi-går-glip-af-75-milliarder-kroner-om-året”-lavt.
Og netop denne kontrast er blevet det første punkt på dagens AIgenda.
Vi overvejede også kortvarigt, om vi skulle snakke om de mange AI-genererede billeder af pølsevogne og Donald Trump som legetøjsfigur, der har fulgt releasen af ChatGPT 4o og de nye image editing features. Vi tænkte dog, du nok har set rigeligt til hotdogs og hentehår i dit LinkedIn-feed.
Så i stedet vil vi i dag dykke ned i H&Ms investering i såkaldte “AI twins”, Adobes spritnye AI-agenter, og så retter vi spotlyset mod Amazons AI-shoppingassistent, Interests.
Så hvis du ellers kan se bort fra det, AI ikke kan (endnu), og i stedet er klar til at opdage, hvor hurtigt det faktisk går – så er det bare med at scrolle ⬇️
P.S. Hvis du kan lide, hvad du læser, så tøv ikke med at sende AIgendaen videre til kolleger, venner eller fjerne familiemedlemmer. Vi vil så gerne have så mange med på AIgendaen som muligt. Her er et smart link.
Hvis AI var en stikkontakt, har Danmark glemt at trykke 'tænd'
AI udvikler sig lige nu i et højt tempo. Det understregede NVIDIA CEO, Jensen Huang, da han for nylig gik på scenen til NVIDIAs GTC-konference og stillede skarpt på, at AI nu bruger 100x mere computerkraft end forventet for bare ét år siden.
Dette tilskriver han blandt andet pga. tilkomsten af mere avancerede AI-modeller, såsom de reasoning-modeller, vi fortalte nærmere om i forrige udgave af AIgendaen.
Men hvis AI-teknologien lige nu udvikles efter mottoet “fuld fart fremad!”, hvorfor er det, vi herhjemme ikke oplever at få lige så store outcome ud af teknologien, som de gør andre steder i Europa? Svaret er simpelt – og du finder det i vores artikel.
H&M er for alvor hoppet på AI-karrusellen og har netop nu investeret i at skabe såkaldte "digitale tvillinger". Altså AI-genererede modeller, skabt med samtykke fra deres menneskelige modparter, til brug i H&Ms markedsføringskampagner.
Et initiativ, der sigter mod at optimere kreative processer og samtidigt bevare det menneskelige præg.
Ifølge H&M vil modellerne (de fysiske, altså) selv få lov at eje deres “tvillinger” og kan sågar lade andre brands bruge dem. Men det vækker alligevel ramaskrig nogle steder i modebranchen, hvor løsningen ses som en trussel mod jobsikkerheden for modeller og andre kreative.
Er du en selverklæret hestepige, bådentusiast eller kaffetosse? Så kan Amazons nye shoppingassistent hjælpe dig til at se flere produkter, der matcher dine interesser.
AI-assistenten Interests er nemlig designet til at personliggøre enhver brugers online shoppingoplevelse ved at skræddersy deres produktanbefalinger ikke blot efter demografi og adfærd, men også brugerens specifikke interesser.
Med denne funktion kan kunder bruge hverdagsagtigt sprog, såsom "bryggeudstyr og gadgets til kaffeentusiaster," og vil herefter modtage tilpassede produktforslag.
Om det virkelig er en ny, innovativ AI-assistent eller blot en overbygning på deres eksisterende AI-features, må vi vente lidt med at teste. Lige nu er Interests nemlig kun tilgængelig for en udvalgt gruppe kunder i USA.
Da Adobe her i midten af marts afholdt Adobe Summit 2025, var det selvfølgelig heller ikke uden nyheder. Måske mest slående var introduktionen til Adobe Experience Platform Agent Orchestrator (stille og rolig titel).
Ser vi bort fra navngivningen, er det et potentielt interessant redskab, hvis du i din hverdag allerede bruger Adobe værktøjer. Det gør dig nemlig i stand til at bygge, administrere og orkestrere AI-agenter, der kan operere på tværs af både Adobe og tredjeparts-systemer. Men ikke blot det. For Adobe løftede også sløret for 10 prædefinerede agenter, der snarligt kan hjælpe dig med bl.a. dataindsigter, segmentering, contentproduktion og mere i Adobes platforme.
Du kan altså se frem til at teste AI-agenternes skills på et bredt spektrum af opgaver i Adobe inden længe!
Nej, det er ikke et trylletrick, der er på menuen i dag – det er derimod temaet for Rasmus’ toolbox. For han giver sig nemlig i kast med at demonstrere den nye open source conversational model Sesame, der ikke blot kan føre en samtale, men også kan spejle brugerens følelser og udtrykke sig med samme tonering. Måske vi kigger ind i fremtidens kundeservicesvar?
Er du overrasket over, at nyhedsbrevet er på dansk? Meldte du dig til ved en fejl? Eller var det bare ikke lige det, du regnede med? Så kan du unsubscribe her.