AI-agenter i e-commerce, AI-agenter i forskning, DeepSeek og OpenAI's o3-mini model
View in browser
AIgendaen

Kender du nogen hos FBI? For du får brug for de allerbedste AI-agenter meget snart 🕵️‍♂️


Sidst vi havde AI-agenter på AIgendaen var tilbage i oktober.
Det virker måske ikke som særligt længe siden, men AI-agenterne har virkelig været på mission siden da. Så vi kommer ikke uden om dem.

 

AI-agenterne spiller nemlig en afgørende rolle i fremtidens e-commerce. For forbrugerne betyder de blandt andet helt nye muligheder for personalisering, søgning og automatisering af shoppeoplevelsen. Og for virksomhederne kan AI-agenterne blandt andet bruges til dynamisk prissætning, optimeret lagerstyring og forbedrede kundeindsigter.

 

Derfor har vi skrevet en artikel med et par gode råd til, hvordan man som virksomhed forbereder sig på AI-agenternes indtog. Den ligger øverst på AIgendaen i dag, ligesom Rasmus har et eksempel med i sin Toolbox. De resterende punkter handler om DeepSeek (selvfølgelig), OpenAI's o3-mini model og deres nye forskningsagent, Deep Research.

 

Så måske du slet ikke får brug for en kontakt ved FBI? Du har jo os i Vertica 🤝
(Men okay, det er ret cool, hvis du faktisk kender en i FBI. Fair play.)

 

P.S. Hvis du kan lide, hvad du læser, så tøv ikke med at sende AIgendaen videre til kolleger, venner eller fjerne familiemedlemmer. Vi vil så gerne have så mange med på AIgendaen som muligt. Her er et smart link.

philip-oroni-4bH1xLjD1_0-unsplash

Hvordan forbereder du din e-commerce virksomhed på
AI-agenternes indtog?


Det er blevet forudsagt, at AI-agenter i 2030 vil være de primære brugere af interne digitale systemer i virksomhederne. Altså mere end mennesker. Om 5 år.

 

Lad lige den synke ind engang.

 

Samtidigt har både Sam Altman (OpenAI) og Mark Zuckerberg (Meta) sagt, at AI-agenter kommer til at arbejde side om side med deres menneskelige softwareudviklere i løbet af 2025.

 

AI-agenter er altså her og nu, og de kommer også til at spille en stor rolle i fremtidens e-commerce. Det har vi skrevet meget mere om i denne artikel, hvor vi også deler et par råd til, hvordan du kan forberede dig på agenternes indtog.

Læs om AI-agenternes indflydelse på e-commerce

deep research-1

Vent, så du er både agent OG forsker?!

 

Det er bestemt ikke kun i e-commerce, at AI-agenterne får stor indflydelse. De har også et kæmpe potentiale til forskning - bl.a. pga. deres evne til at syntetisere store mængder data på kort tid.

 

OpenAI har netop lanceret agenten Deep Research til dette formål. Den er direkte integreret i ChatGPT og kan udføre forskningsopgaver imponerende hurtigt.

Se Deep Research forske løs

deepseek

Kina er klar til AI-kamp med DeepSeek

 

Det skabte store overskrifter og kæmpestore aktiedyk, da det kinesiske firma DeepSeek pludseligt lancerede en gratis AI-model, der hamler op med ChatGPT i niveau - og så er den vel at mærke 20 til 50 gange billigere at bruge end OpenAI's o1-model.

 

DeepSeek er dog blevet kritiseret for at være utroværdig og underlagt kinesisk censur. OpenAI mener endda at have bevis for, at DeepSeek er udviklet med deres modeller. Omvendt har OpenAI selv for nyligt fjernet "politically unbiased"  fra sine politikker, så de kinesiske modeller er måske ikke de eneste med en politisk agenda?

 

Bonusinfo: DeepSeek har faktisk også lanceret en billede-generator, Janus-Pro, der skulle være bedre end DALL-E. Det gik vist lidt under radaren i al aktie-panikken.

Forstå DeepSeek-debatten her

Lille model med stor power

 

Det er måske ikke helt tilfældig timing ift. DeepSeek, at OpenAI nu har lanceret deres o3-mini model.

 

Mini-modellen performer næsten på niveau med den primære o1-model, men til en markant billigere pris og med mindre energiforbrug.

 

Modellen er tilgængelig i ChatGPT - og nu også i API, hvilket er nyt både for denne model og for o1-modellen.

Læs om o3-mini
o3 mini-1

Rasmus' Toolbox

 

Med det store fokus på AI-agenter i dagens AIgenda, er det vist kun passende, at vi får Verticas egen AI-topagent på sagen. I hvert fald når sagen er at forklare, hvordan AI-agenter eksempelvis kan bruges i e-commerce sammenhæng, som han gør i videoen her.

Sequence 01.00_00_06_04.Still002
signatur

Bedste hilsner,

Anna Katrine Matthiesen

Partner & AI Director

 

+45 2217 2134

akm@vertica.dk

logo-lilla

Vertica bygger på viden - og vi deler gerne

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram

Kontakt

+45 88 88 61 61

info@vertica.dk

Vertica A/S, Åboulevarden 69, 8000 Aarhus C, Denmark

 

Er du overrasket over, at nyhedsbrevet er på dansk? Meldte du dig til ved en fejl? Eller var det bare ikke lige det, du regnede med? Så kan du unsubscribe her.